Hoe verkoop je een coach

Coaching kun je toepassen op velerlei terreinen. In Nederland neemt de groep mensen die zich tot deze beroepscategorie rekenen nog steeds toe. Er is, gelukkig voor al deze coaches, ook een groeiende behoefte aan coaching. De weg naar een coach wordt gemakkelijker en de afstand om de stap te nemen klein. Toch blijven er een hoop vragen over. Hoe weet je bijvoorbeeld als coach behoeftige welke coach bij je past? Ga je uit van doorverwijzing, ga je een coach Googlen of laat je je informeren door iemand uit je netwerk of kennissenkring.

Andersom is die vraag ook relevant. Hoe kom je als coach aan nieuwe cliënten? Hoe zet je je zelf niet “van” maar op de kaart? Welke stappen onderneem je om cliënten te vinden? Behoor je tot de gelukkige categorie die altijd een volle praktijk heeft of moet je er veel moeite voor doen om aan cliënten te komen. In dat laatste geval is de vraag relevant hoe je die stroom op gang kunt krijgen. Voor de marketing en branding van coaches geldt eigenlijk dat ambassadeurs, mond op mond reclame het beste werkt. Maar dan moet je dus wel eerst die kritische massa hebben. Voor een beginnende coach is dit een stevige uitdaging.

Het zichzelf promoten en verkopen is doorgaans niet iets wat coaches in hun opleiding meekrijgen. En als dat al gebeurt dan behoort dat niet tot het favoriete deel van deze beroepsbeoefenaars. Coaches zijn vooral graag met hun vak bezig vanuit hun intrinsieke drijfveren. Toch is met een beetje aandacht voor enkele verkoop en marketing technieken al veel te winnen.

Coaches zouden wat mij betreft heel duidelijk moeten zijn in hun communicatie over wat hun belofte is naar de cliënt  Wat kunnen zij betekenen, uitgedrukt in concrete termen, welk resultaat beogen zij tot stand te brengen. Vertrouwenswekkendheid is van belang, daarom verdient het ook aan te geven wat zijn/haar persoonlijke (persoonsgebonden) kwaliteiten zijn. Wat voor reputatie de coach heeft, wat is zijn/haar stijl. Als er geen klik is zal een coachtraject niet werken, dus zorg voor beeldvorming waarmee die cliënt op voorhand die klik kan inschatten. De specifieke technieken, of specialisaties zijn ook van enig belang maar overdrijf dit niet. Het zegt een cliënt niet zoveel. Wat niet wegneemt dat je als coach wel je favoriete interventies mag noemen, mits je ook aangeeft bij wat voor soort problemen of welk type cliënt dit baat oplevert. De cliënt moet zich er in herkennen en het begrijpen. Eerdere succesverhalen uit de praktijk zijn illustratief, dit kun je op een ludieke manier verwoorden, bijvoorbeeld: “komt een vrouw bij de coach….”. Verder kun je denken om iets over je kwaliteitsgaranties te vermelden.

Op welke wijze maak jij de cliënt duidelijk dat je voor kwaliteit staat. En duidelijkheid over de prijs mag ook niet ontbreken; doe je de intake kosteloos dan is het goed dit te vermelden. Ook de verhaalbaarheid bij bij een zorgverzekeraar is vermeldenswaardig. Geef verder aan hoe lang een gemiddelde doorlooptijd is van een behandeling. Indien reisafstand een obstakel kan zijn geef dan aan of je bereid bent te reizen. Laat de cliënt ook zien hoe je praktijkruimte er uit ziet, vergeet er vooral geen foto van op je website te plaatsen. En dit gezegd hebbende, vergeet vooral geen foto van jezelf te plaatsen. En als je toch goed bezig wilt zijn doe dan ook gelijk een filmpje. Een pitchfilm waarin jij als coach iets vertelt dat drempels voor je potentiële cliënt of doorverwijsgroep naar beneden trekt. Je gaat het misschien nog leuk vinden ook, dat verkopen…

2 Comments

  • olga van der zanden
    30 juli 2013 - 10:15 | Permalink

    Dag Rob

    Leuk, nuttig stuk voor mij. Ik haal er direct een paar nuttige tips uit. Vooral het ”pitchfilmpje”. Vlot en leesbaar geschreven, daar houd ik van.

    Graag wijs ik je wel op een paar schrijffoutjes in de tekst, geen idee of je er voor open staat. zo niet, gooi gelijk dit emailtje weg zou ik zeggen. Taal is mijn passie, naast coachen 🙂
    – mond op mond reclame: dat willen we niet…. mond tot mond wel. Klassiek foutje
    -4e alinea 4e zin: ….verdient het ook ”aanbeveling” …(etc)
    – 4e alinea laatste zin: ipv denken ”overwegen” (vanuit het engels zeg je gauw denken….)

    hartelijke groet, ik ga snel nog wat meer blogs van je lezen.

    Olga van der Zanden

    • Rob Overgaauw
      9 augustus 2013 - 09:58 | Permalink

      Hallo Olga,

      Ik ben een beetje laat maar alsnog hartelijk dank voor je reactie naar aanleiding van mijn blog. Ik weet dat ik niet foutloos schrijf dus daarom zijn correcties altijd welkom. Ik sta sowieso open voor alle commentaren en kritieken.

      Schrijven is ook een passie voor me en het gaat me gemakkelijk af om uit kleine issues een story te maken en die ook nog wel met een scherpe pen neer te zetten. De puntjes op de i is alleen niet mijn sterkste kant dus daarvoor zijn mensen als jij altijd een welkome aanvulling. Maar ik denk dat je het wat dat betreft druk zult hebben, ik zie ze van anderen namelijk ook veel sneller.

      Leuk dat je mijn blogs volgt.

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *