Kruip in de huid van je klant

Toen ik met deze business begon dacht ik: “dit is een no brainer. Mijn workshops lopen vol want iedereen wil een filmpje en kan daarbij een duwtje in de rug wel gebruiken”. Ik dacht: “ik ga ze trainen in het goede verhaal, ik ontdoe ze van cameravrees ondermeer met een hoge funfactor, ik leg ze uit hoe belangrijk het is om gevonden te worden en dat een filmpje echt helpt met het verkrijgen van meer klanten….En ik produceer en monteer prachtige filmbeelden tot een wervend clipje van 1 tot 2 minuten. Heel veel waarde voor een hele aantrekkelijke prijs. En wat blijkt? Mensen vinden het nog steeds eng. Ook professionals. ZZP ‘ers die van gekkigheid niet weten wat ze met hun leegloopuren moeten doen. Zeeën van tijd, maar geen inspiratie, geen moed of wat het dan ook mag zijn.

Vorige week had ik in ieder geval weer een groep van vijf mensen. Eén initiatiefnemer die vier collega’s meebracht. Allemaal coaches. Ik leerde ze hoe eenvoudig het is om met een paar stappen duidelijk te maken hoe onderscheidend ze kunnen zijn, wat hun toegevoegde waarde is voor de klant en hoe de gunfactor met stip op nr één kan komen. Mijn uitdaging bleek voor een enkeling om van de allergie voor het begrip “jezelf verkopen” af te komen.  Die blijkt te bestaan. Een belemmerende overtuiging die de persoon voor houdt: “je hoort jezelf niet te verkopen, mensen komen vanzelf op je pad en dan worden ze vanzelf klant. Het universum regelt dat”. Voor wie dat gelooft kan een filmpje nog steeds goed helpen dacht ik. Toen ik tegen de betreffende dame zei: “misschien moeten we het woord “verkopen” helemaal vergeten, laten we er van maken: “wat is jouw belofte aan je klant” bleek dat een aanvaardbaar alternatief. Zoveel mensen zoveel smaken. Semantiek is ongelofelijk belangrijk, daar zit een enorme psychologie onder. Aan mij de taak om duidelijk te maken dat het verstandiger is om in de huid van de klant te kruipen dan heel lang stil staan bij hoe jij denkt dat de wereld in elkaar zit. Aan het eind van zo’n dag prijs ik mezelf gelukkig. Het is een ambachtelijk proces, elke keer weer; ik ga met zweet op mijn rug naar huis na zo’n workshop, maar het was met recht een workshop. En met iedere groep leer ik weer heel veel van de drempels die mensen moeten overschrijden om eindelijk te ontdekken hoeveel een goed promotiefilmpje waard is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *