Ik ben Rob Overgaauw

aanjager van zeggingskracht bij mensen en merken

Je krijgt pas betekenis als je gezien wordt

Spreken en motiveren

Profileren is een dankbaar onderwerp. In mijn coaching en lezingen help ik mensen om daarbij hun grenzen te zoeken.

Coaching

Met een kort coachprogramma wordt jouw merkidentiteit straks je best scorende Unique Selling Point

Hoe haal je de beste versie van jezelf naar boven

Profileren kun je leren!

Als professional ben je gespecialiseerd in je vak. Hoe maak je dat duidelijk? Hoe word je relevant in jouw markt? Hoe bouw je aan een gunfactor? Dit zijn precies de vragen waar ik je verder mee help.

Bouwen aan je merkpersoonlijkheid

Een heldere beschrijving van je klantbelofte

Duidelijk maken wat jou onderscheidend maakt

Je visuele identiteit op orde brengen

Storytelling

Schrijven van speeches en corporate stories die de oorsprong, historie en cultuur van bedrijven laten zien

Pitchfilms & portretfoto's

Persoonlijke pitchfilms, profielfoto’s voor sociale media en zakelijke films

Employer branding

Vaststellen en uitbouwen van de identiteit van organisaties voor een duidelijk profiel op de arbeidsmarkt.

Biografische films

Biografische films waarin levensverhalen worden verteld en herinneringen worden bewaard

Lezingen

Lezingen over profileren met impact voor congressen en andere bedrijfsevenementen

Merkopstellingen

Een methode waarbij onbewuste kennis over een merk naar boven wordt gehaald voor de besluitvorming over merkopbouw 

Coaching & advies

Begeleiding op het gebied van persoonlijke effectiviteit en persoonlijk leiderschap. 

Sprekerscafé Gouda

Maandelijkse avond in Gouda met inspirerende sprekers op het gebied van persoonlijke groei en spiritualiteit

Mijn meest recente blogs:

Merkopstelling: Het merk als levend systeem — een gesprek met Wim Jurg

In deze blog gaat Rob Overgaauw in gesprek met dr. Wim Jurg, grondlegger van de merkopstelling in Nederland. Vanuit zijn unieke achtergrond als econometrist en psycholoog laat Jurg zien hoe merken functioneren als levende systemen — met eigen spanningen, loyaliteiten en verborgen dynamieken. Zijn proefschrift vormt de wetenschappelijke basis voor een methode die intuïtie en ratio samenbrengt: de merkopstelling maakt zichtbaar wat conventionele marktonderzoeken missen.
Aan de hand van herkenbare cases, zoals Coca-Cola en Nike, ontdek je hoe een merk zijn ziel kan verliezen of hervinden. Dit gesprek is een uitnodiging voor marketeers, ondernemers en coaches om dieper te kijken: naar hun merk, hun organisatie, maar ook naar zichzelf. Want wie het systeem van zijn merk begrijpt, begrijpt ook de dynamiek van zijn eigen identiteit.

Lees meer

De Tweelingziel – Romantiek, Psychologie of Spiritueel Mysterie?

De tweelingziel is een eeuwenoud idee: Plato sprak erover, Jung gaf er een psychologische duiding aan en mystici als Rumi zagen het als spirituele waarheid. In literatuur, filosofie en religie klinkt steeds hetzelfde verlangen door: de zoektocht naar onze wederhelft om weer heel te worden. Op 30 september 2025 deelt ervaringsdeskundige Leonie Linssen, vooruitlopend op de release van haar boek dit najaar, in het Sprekerscafé Gouda haar persoonlijke visie en ervaring. Is de tweelingziel romantiek, psychologie of spiritualiteit? Kom luisteren en ontdek het zelf.

Lees meer

Over Rob Overgaauw

Ruim 35 jaar werkervaring in HR, marketing en training. Veelgevraagd spreker voor congressen en bedrijfsevenementen. Bevlogen coach van ondernemers en professionals. Familieman en dansenthousiasteling. 

Wat zeggen klanten

Wilmar van der Zwet, Business analist: “Rob triggert je om scherp te krijgen wat je in je video pitch kan zeggen, zodat je je boodschap helder krijgt.”

Dorine Vermeulen, lid adviesraad Gilles de la Tourette: “Je wordt aan het nadenken gezet over de diepere lagen in jezelf; wie je nu eigenlijk in essentie bent en welke waarden voor jou belangrijk zijn. “

Marcel Baatsen, masterminder bij MraCle: “De manier waarop hij mij heeft voorbereid en begeleid in het maken van een pitch is weergaloos.”

Samenwerkingspartners

Frits Rijksbaron

Senior copywriter; werkt voor grote reclamebureaus en veel bekende merken.

Wim Jurg Merkontwikkeling

Duurzame groei van Nederlandse MKB-merken door systematisch de bewuste en onbewuste kennis van ambitieuze managementteams goed op elkaar af te stemmen. 

Schul Communicatie

Voor heldere, prettige en efficiënte communicatie. Gespecialiseerd in  WordPress-websites, vormgeving, fotobewerking en  tekstschrijven.

De Zaak van Betekenis - Kaj Morel

Bedrijven met een onderscheidende identiteit en diepere betekenis hebben de toekomst. Bij deze organisaties voelen klanten zich thuis.

HB Branding

Met  onze power branding ‘programma’s ondersteunen wij jou als ondernemer  door  je online te laten groeien!