Coaching van professionals

Omdat naamsbekendheid creëren niet voor iedereen gemakkelijk is

Stappenplan gebaseerd op drie dimensies

Mijn coaching werkt met een aantal stappen die zo snel en grondig mogelijk toewerken naar klinkende resultaten. Het is geschikt voor mensen die al weten wat ze willen en wie ze zijn. De vraag die hen resteert is: hoe profileer ik mezelf op een professionele manier? Hoe voeg ik magneetkracht toe aan mijn merk? Hoe haal ik rendement uit mijn identiteit? 

Stappenplan coaching van professionals:

1. Persoonlijk leiderschap

Bij Persoonlijk Leiderschap werken we aan je zelfvertrouwen en presentatiecompetenties. Je groeit daardoor in een houding waarbij het voor jou een natuurlijke zaak is om je zelf te presenteren.

2. Storytelling

Bij storytelling werken we aan een verhaal dat bij jou past en waarmee je je doelgroep raakt: een pitch. Je leert ondermeer hoe je goed afstemt op je doelpubliek en hoe je verhaal blijft plakken in het brein van je toehoorder.

3. Strategie

Strategie gaat over je positionering naar de doelgroep waar je voor kiest. Daarbij is een stappenplan onmisbaar. Je wilt immers de indruk wekken die aanspreekt bij je doelgroep en 100% bij jouw identiteit hoort.

Wat zeggen klanten?

Rob vind ik een zeer bevlogen coach met veel kennis en (levens)ervaring en hij weet mensen ècht in beweging te krijgen.”

 Eveline Zwart, Asset manager

“Je wordt aan het nadenken gezet over de diepere lagen in jezelf; wie je nu eigenlijk in essentie bent en welke waarden voor jou belangrijk zijn.” 

Dorine Vermeulen, lid adviesraad Gilles de la Tourette

Rob heeft een groot talent in het coachen van mensen, met name om inzicht te krijgen in je kern, je kwaliteiten en daardoor een goed beeld te krijgen waar je nu staat. 

Laura Ferrarini, Management assistent

Rob Overgaauw is een coach in hart en nieren die meteen naar de kern van de zaak overgaat. Voortdurend open voor nieuwe mogelijkheden en nog niet begaande paden.

Nicolet Roelfsema, ondernemer

 

 “Rob is in staat om je verhaal naar voren te halen, zodat je je goed en integer profileert. En een leuke bijkomstigheid: de kosten vallen mee..”

Lianne Vorstenbosch, Ondernemer MVO innovatie

Wie ben je, wat heb je te brengen en waarom vind jij jezelf waardevol? En dan blijkt dat Rob naast filmmaker ook interviewer, psycholoog, mental coach en inspirator is.

Vincent Heinink, trainer

Waar ik in geloof:

Persoonlijk leiderschap:

dat heeft te maken met me-power, slecht vertaald: ik-kracht. De tekst die daarbij hoort is dit:

Jezelf sterk profileren vraagt een bepaalde houding. Wat je minimaal nodig hebt is kracht, doelgerichtheid en ferme wilskracht om je doel bekend te maken bij een publiek. Liefst heb je er ook een beetje plezier in. Woorden als plezier, kracht en doorzettingsvermogen hebben alles te maken met een zekere mentaliteit fitheid en motivatie. Je moet het namelijk nog wel waarmaken, dat profileren. Dat vraagt om energie en zijnskwaliteiten die van binnenuit komen. Een attitude of mindset die een beetje meezit helpt ook. Maar wat zeker niet in je voordeel werkt zijn allerlei belemmerende overtuigingen die gevoed worden door bijvoorbeeld valse bescheidenheid, verlegenheid of podium angst. Dit soort profileringsremmers komen vaak voor merk ik in mijn dagelijkse praktijk. En ik kan je een ding verzekeren, zolang die in iemands systeem zitten is er geen fijne basis voor je presentatie of profilering. Je publiek ziet of merkt het. Dat kun je het in het beste geval ‘authentiek’ noemen en dan er zullen ook  wel een paar kennissen zijn die dat nog kunnen waarderen. Maar met deze, wat ik noem, zwakke schakels in je profileringsspectrum  kun je toch beter eerst aan de slag gaan. Het goede nieuws is: dat kan. Daar zijn methodes voor en ik beschik daarover. Wil je weten hoe het werkt? Dan moet je mijn klant worden.  Als je echt gemotiveerd bent deel ik het graag met je.

Content

Als je mentale kracht helemaal op orde is, je hebt er zin in en je bent er klaar voor om je publiek te overtuigen, heb je nog iets nodig: een goed verhaal. En liefst ook het vermogen om dat overtuigend te brengen. Met dit punt komen we uit op de klassieke retorica. Een wetenschap die al 2400 jaar bestaat maar vandaag de dag nog steeds niets aan kracht heeft ingeboet. Retorica gaat over verhaalskracht, het aanzien en de geloofwaardigheid van de spreker en zijn of haar vermogen om een publiek te bespelen. Alle drie moeten op orde zijn. Ook dit is goed te leren. Het goede verhaal schrijven dat is iets waar we je graag bij helpen. Het werken aan je uitstraling is ook iets waar veel aan gedaan kan worden. Ook op dit punt kunnen we je helpen. Als je jezelf vaak genoeg op video gezien hebt met bijvoorbeeld je pitch weet je precies wat moet en wat niet moet. Het beïnvloeden van je publiek klinkt voor sommigen misschien wat manipulatief maar dat hoeft het niet te zijn. Zolang je eerlijk bent en het beste voor hebt met je potentiele klant moet je alle effectieve mogelijkheden gebruiken. Aan de hand van opgenomen videopresentaties geven wij onze klanten feedback op dit punt. De succesfactoren van jouw profilering zitten in houding en techniek. Het eerste is mentaal, het tweede is een kwestie van leren, inzicht verwerven en oefenen.

Onze derde component is strategie

Als je mentaal helemaal klaar bent om je zelf met je aanbod te laten zien, je beschikt over het juiste verhaal en de retorische vaardigheden dan is strategie een laatste aandachtspunt. Daar doen we echter niet ingewikkeld over, we beperken dit deel tot de vraag: wie is jouw klant? Daar maken we profielen van zodat we die persoon heel goed leren kennen. Dat is nodig om precies te weten wat hij of zij nodig heeft, hoe je ‘m moet benaderen, waar twijfels zitten. Dit alles is nodig voor een goede afstemming. Met welke tone of voice ga je communiceren. Welk stijl in taalgebruik hanteer je. Hoe ziet de ideale customer journey er voor die persona uit. Welke eventuele bezwaren ziet hij of zij voordat hij ‘ja’ zegt tegen jouw voorstel? Je merkt, we komen hier dicht bij het gebied van verkoop. We zien sales als een logisch verlengstuk van profilering. In dit onderdeel gaan we ook dieper in op tools en hoe je die inzet, evenals de planning van en keuze in media. In een op maat gemaakt  plan van aanpak komt jouw profilering tip top in orde.