Nu ben ik natuurlijk niet de meest onbevooroordeelde man die iets over video marketing schrijft. Naast mijn werk als interim HR professional is mijn nieuwe business helemaal op gericht op het in beeld brengen van menselijk talent. Waarom? Omdat ik in mijn HR praktijk te vaak zag dat mijn vakbroeders weinig op hebben met marketing en al helemaal niet bezig zijn hun vak te promoten of te branden (spreek uit als: brenden). Er wordt veel gesproken en interessant gedaan over instrumenten als 360 gradenbeoordeling, balanced scored cards en POP gesprekken, maar dat je die zaken ook moet verkopen ho maar. De leidinggegeven die met hun benen in de klei van het primaire proces het geld moeten verdienen zitten vaak helemaal niet te wachten op die zaken. Ze hebben hun handen al vol met de dagelijkse zaken. Maar een HR man of vrouw die zijn winkeltje echt weet te verkopen, die maakt een goede kans dat zijn interne klant echt enthousiast wordt. Voor zelfstandig werkend professionals is het belang van goede marketing net zo belangrijk. Zo niet belangrijker. In mijn praktijk kom ik veel HR professionals tegen die als ZZP er hun diensten aanbieden. Dat is niet gemakkelijk in een weerbarstige markt. Je bent een van de bomen in het grote bos en waarom/waarop gaan ze jou vinden en selecteren? Ben je op zoek naar vervangingsmanagement, ben je coach, recruiter of wil je een training aan de man brengen? Je zult toch duidelijk moeten maken waar om ze jouw dienst moeten afnemen. Waarom jij zo onderscheidend bent. Wat er aan jou anders is en waarom jij geloofwaardig bent als een klant wil weten of je value for money levert.
Er is een wereld aan middelen om je als zelfstandig werkend professional te verkopen, maar ik geloof sterk in video marketing. Het werkt goed, het is leuk om te doen en je maakt van je dienstenaanbod een levende portfolio. Het aantal uitingsvormen op video is onmeetbaar groot en het bereik van je platform komt voor potentiele klanten opeens heel dichtbij. Videomarketing is geen hype, net zo min als zoekmachines en SEO toepassingen dat zijn. Het gebruik van goed samengesteld beeldmateriaal van presentaties, ook van jouw zelfstandigenpraktijk is tijdloos en gaat niet meer voorbij. Het kostte me weinig moeite om 10 goede redenen voor video marketing op een rijtje te zetten:
- Iedereen kan tegenwoordig met een camera overweg of anders vind je iemand die dat kan en bereid is hem of haar te filmen.
- Mensen zijn aan het ontlezen, kijken liever naar beelden, en wees nou eerlijk: hoeveel krachtiger is een video met een gesproken boodschap boven een stuk tekst?
- Mensen denken en begrijpen beter in beelden dan in geschreven teksten die vaak copy pasted zijn. De easy consumabel factor scoort hoog.
- Youtube is de een na grootste zoekmachine, het aanbod is giga en neemt kwadratisch toe. Hoe lang wil jij daar wegblijven?
- Papier of geschreven tekst is geduldig, beelden laten meer zien dan je kunt verhullen op papier. En als je het doet toon je lef.
- Op beelden kun je nieuwe vormen van creativiteit kwijt. Ben je zelf niet creatief, zoek dan iemand op die dat voor je is. Laat zien dat jij jouw propositie beeldend kunt brengen.
- Geef een extra dimensie aan je verhaal: expressie, emotie, geloofwaardigheid, passie.
- Je SEO gaat met sprongen om hoog als je iets van je business op video laat zien.
- Je kunt een high value perception tot stand brengen tegen low cost investment door een goed gefilmde propositie in beeld te brengen.
- Overtref de verwachting van je prospects, niemand verwacht het van je. Hoe gemakkelijk is het om je hierdoor te onderscheiden en indruk te maken. Zet je pitch op video en laat zien wie je bent.
Wil je ontdekken dat zichtbaar worden niet eng maar leuk is? Het komende half jaar ga ik voor afbraaktarieven aan de slag voor alle professionals die de stap durven wagen. Een pitch en een filmpje, 100% made for you, 100% maatwerk.