In democratische landen is vrijheid van meningsuiting een groot goed. Als een cartoonist het in zijn hoofd haalt spotprentjes over de profeet te publiceren haalt deze veel overhoop. Dat heet grenzen op zoeken. In West-Europa vinden we allemaal dat het moet kunnen. De polarisering tussen godsdiensten en opvattingen over vrijheid van meningsuiting wordt tot een breekpunt opgetrokken. Het nieuws van afgelopen weekend over de zelfmoord van een verpleegster is een voorbeeld waaruit blikt dat humor ook over de grenzen van het toelaatbare kan gaan. Het radiostation is vanwege een geescaleerde grap over het koningshuis uit de lucht gehaald. De grenzen opzoeken kan soms gepaard gaan met ernstig je grenzen tegenkomen. Humor kan heel functioneel zijn maar op welk moment krijg je backfire. Wanneer de toepassing van humor contraversionele reacties oproept is het dus uitkijken geblazen. De twee DJ’s taxeerden risico’s maar kregen een onverwachte uitkomst. Eentje die ook voor hen rechtonevenredig uitpakte.

Hoever zou jij als zzp er willen gaan met humor in jouw corporate story in de strijd om klanten. Je wilt opvallen en in mijn workshops leer ik dat humor sterk kan zijn. Maar dan moet je dat wel op de juiste manier doseren. Met gevoel voor relativiteit. Een zelfstandig coach die humor toepast in een pitchfilmpje ter faveure van haar praktijk kan daarbij ook denken aan zelfmoord als thema. In een goed geplaatste grap waarin de coach duidelijk maakt dat zelfmoord echt een onzinnige interventie is drijft de spot met het soms al te serieuze coachprofessionals. Maar het blijft een gewaagd thema. Een grap die veilig is in een coach praktijk kan gaan over de kleur van sneeuw. Mijn cliënten zagen voor de behandeling alleen nog zwarte sneeuw. Na een paar consults wist ik ze een witte kerst te bezorgen. Dat zijn quotes die prima kunnen en die de attentie op scherp zetten. In mijn workshops zoek ik ondermeer naar dit soort onderscheidende teksten. Een beetje kleur brengen in een salesstory helpt om prospects te boeien. Het kan heel gemakkelijk zijn en je hoeft echt niet over de grens te gaan. Wil jij ook humor in je corporate verhaal, maak dan een afspraak voor een van mijn workshops.