We leven in een tijd dat de Z, de Y, de X generatie en de babyboomers elkaar kunnen treffen in één en dezelfde organisatie. Boeiend om te zien hoe die mensen samenwerken. En wat een dynamiek. Alle varianten doen zich voor: elkaar in de haren vliegen, ontlopen maarer ontstaan ook mooie samenwerkingsvruchten uit de synergy van deze rijke schakering generaties. Hoe dan ook, de babyboomers zijn de laatste en zullen als dus als eerste van dit toneel verdwijnen. De X generatie neemt dan de lead. Grappig en soms ook triest is het om te lezen hoe die X generatie, de late veertigers en begin vijftigers soms af geserveerd worden. Een groot deel van deze groep heeft een tijd als zelfstandige gewerkt en probeert wegens gebrek aan opdrachten weer terug te komen in het arbeidsproces. Dat gaat niet altijd gemakkelijk als je de berichten mag geloven. Het zijn overigens wel dit soort bewegingen, die een gortdroog vak als arbeidsmarktpolitiek, dan toch weer razend interessant maken.

Ik geloof er in dat deze groep, wat er ook geschreven wordt, een ere plaats verdient in die arbeidsmarkt. Ze zijn zeker niet versleten, hebben een prima arbeidsmoraal en komen nog van de stal “Harde werkers” voor wie de kreet “chill” niet meer associaties oproept dan die tochtige hoek bij de bushalte van vroeger. Recruiters en ondernemers die personeel zoeken zouden misschien meer besef moeten hebben over hoe je met ze om moet gaan en op welke klussen je ze inzet. Voor de groep zelf heb ik een advies. Zorg dat je gezien wordt en dat de kenmerken waarom jij interessant bent kwadratisch uitvergroot worden op jouw uithangbord. Vergeet chill en onthoud “profileren”. Ofwel je uithangbord op linkedin of je facebookpagina. Zoek foto’s op waarop je er tien jaar jonger uitziet, waar je een blik treft die zoiets zegt als “ik lust je rauw” of een tekst met overtuigingskracht die meer bij jou past. Vermeldt dan ook even enkele indrukwekkende wapenfeiten uit je bio. Noem dan vooral dingen die nuttig zijn en die de wenkbrauwen van je potentiele opdrachtgevers tot grote hoogte laat stijgen o het voorhoofd. Bijvoorbeeld: “boekhouden is vakwerk, een ambacht. Gevoel voor cijfers en debet en credit hebben niets met Excel te maken. Dat zit bij mij in de vezels, als ik een balans zie weet ik wat er wel en niet klopt. Onjuistheden haal ik er meteen uit.” Geloof me, ik weet dat er werkgevers zijn die dit hoog achten. En natuurlijk is er behalve voor boekhouders ook voor genoeg andere jobs tekst te bedenken die garant staat voor een allesverpletterende maar vooral onderscheidende indruk.

Dus, zit jij in de categorie, en ben je toe aan een volgende carrière stap of een nieuwe opdracht? Focus je dan op dat soort dingen. Laat je niet uit het veld slaan door al die sombere voorspellingen, die zure berichten van trendwatchers of sociologen. Dat zijn zelfstandigen van een andere soort, die die hun agenda ook moeten vullen. Hun opdrachten zijn de key note podia en blogs en jij bent voor hun een fossiel verworden object waar ze hun declarabiliteit mee verantwoorden.

Trek dus onverstoord de stoute schoenen aan en laat eens een filmpje opnemen waarin jij je elevator pitch laat schitteren. Zorg voor een goed lopend profiel op je Facebook, schroom vooral niet om je 18 jarige neef daarbij te laten helpen. Google op elevatorpitch en maak een hele strakke voor je zelf. And go for it!