Een pitch maken doe je als zzp’er niet even. Veel zzp’ers kennen het woord niet eens. Een pitch is een afgeleide van je missie en je visie. Het zegt in een notendop waar jij van bent, wat je te bieden hebt en wat je kunt betekenen. In een hele compacte vorm. Hoeveel zzp’ers ken jij die dit in orde hebben? Veel liever adviseren ze hun klanten. Maar om dit voor je eigen business doen staat niet op hun agenda. Heeft geen prioriteit. Komt later wel, zegt hun interne stemmetje. ‘Later’ komt bij de meeste echter nooit.

Wat missen de zzp ‘ers die geen pitchverhaal hebben? Veel. Vooral de beschikbaarheid over een spits verhaal dat meteen op je netvlies staat. En reproduceerbaar is op het cruciale moment. Dat zijn de momenten dat je de kans hebt om een potentieel geïnteresseerde te verleiden om met jou een afspraak te maken. Je leest hier dus twee dingen: het beschikbaar hebben van je verhaal en het kunnen reproduceren. Wat dat laatste betreft helpt het als het eerste punt in orde is. Wie zijn verhaal scherp heeft, kan het opdreunen op elk moment. Ook als het midden in de nacht is.

Dat lanceren is het meest effectief in real life, face to face. Op een netwerkbijenkomst of een beurs bijvoorbeeld. Maar net als met dating en flirting is de succeskans beperkt tot het aantal life contacten wat je kunt maken. Wie zijn datingprofiel on line zet op een dating site heeft kwadratisch meer bereik. En dus ook meer kans. Zo werkt het in de business ook. Jouw zakelijk profiel staat natuurlijk al on line en ja, klanten weten je wellicht te vinden. Maar heb je enig idee hoeveel impact jouw profiel op het net heeft als je er een filmpje aan toevoegt? Een pitchfilmpje waarin jij in een minuut jezelf als mens laat zien. De mens achter de professional. Natuurlijk met de juiste boodschap. Dat heeft wervingskracht!

Moeilijk? Valt mee. Je kunt overal terecht om je hierbij te laten helpen. Zorg dat je iemand vindt met wie je een click hebt, die je vertrouwt en die weet waar die het over heeft. Mensen die bij mij aankomen maak ik op voorhand duidelijk hoe ik werk. Ik ga voor het resultaat en dat is altijd gericht op een hogere attentiewaarde. Met slechts één oogmerk: meer klanten genereren. Je bent dus gewaarschuwd als je met mij in zee gaat. Dan toch nog maar een geruststellende mededeling: dit alles kun je voor elkaar krijgen met veel fun.