Een elevatorpitch is natuurlijk een mooie binnenkomer. Hiermee maak jij in een kort tijdsbestek duidelijk waar jij van bent en vooral dat jij de juiste partij bent om een prospect te gaan helpen. Het opzetten van een pitch verhaal is lastig, maar daar kun je bij geholpen worden. In de workshop elevatorpitch online (epol) doen we niets anders.

Cursisten zijn vooral verbaasd over het gemak waarmee in zo’n workshop een verdiepingsslag wordt gemaakt. Talenten die er echt toe doen worden opgegraven en vertaald in een compact verhaal dat leidt tot een propositie met overtuigingskracht en geloofwaardigheid. Dat is mooi maar er is meer wat je kunt doen om op te vallen richting je markt. Dat gaat over stick stories.Verhalen die jouw bedrijf of jouw persoon boeiend maken. Iets dat opvalt en waarmee je anderen raakt. Dat kan een les zijn waardoor ze iets zinnig leren. Waardoor ze jou gaan onthouden. Puur omdat ze zichzelf in jouw verhaal herkennen. Een vleugje zelfspot met humor doet het daarbij altijd goed. Zulke verhalen creëren gemeenschapszin, en dus de zin om met jou te gaan werken.

En ook het maken van dit soort producties is prima op te pakken. Misschien bedenk je ze nu nog niet maar ook jij hebt sticky stories te vertellen. Om je geheugen op te frissen en je creativiteit te prikkelen heb ik enkele ‘start up’ vragen bedacht. Daar kun je al vast mee oefenen. Daarmee laat je allerlei gebeurtenissen herleven en met een beetje schrijverstalent is daar een leuk verhaal van te maken is. Dan hoef je alleen nog maar de sticky varianten, ofwel verhalen met kleefkracht, te selecteren. En net als bij de elevatorpitch on line geldt hier dat een video filmpje met jouw stick story het natuurlijk geweldig doet. Je schept daarmee een band zelfs voordat je je toekomstig klant ontmoet hebt. Veel plezier met de vragen:

  1. Geef eens een voorbeeld van een klant waar je met iets ongewoons veel indruk maakte. bijvoorbeeld, iets wat totaal anders liep dan je verwachtte maar toch een bijzondere uitwerking had.
  2. Waar heb jij je de laatste tijd over verbaasd? en dan bedoel ik iets dat jij teweeg bracht bij een klant, iets dat verrassend uitpakte. Op welke manier zal die klant je nooit vergeten?
  3. Hoe heb je dat aangepakt, wat waren de reacties, waarom is dit voorbeeld typerend voor jou, omdat zoiets kennelijk alleen jou overkomt?
  4. Clichés zijn misschien niet erg origineel maar kun jij er een bedenken uit een werkervaring die wel heel erg van toepassing was in die situatie. Waarom is die bij jou blijven hangen?
  5. Welke momenten in je carrière die aanvoelden als een kwantumsprong, zul jij nooit vergeten?
  6. Welke lessen zou jij door willen geven aan je klanten. Waarom? Wat gaat het gegarandeerd opleveren?
  7. Wat is je favoriete sprookje en wat heeft dit sprookje gemeen met jouw werkervaring?
  8. Wat is de grootste les die jij van klanten geleerd hebt over jouw business?
  9. Bij welke klant heb jij ontdekt dat je nog over ongekende talenten beschikte?
  10. Als jij morgen voor een groot publiek staat en je moest een ervaring delen die indruk op je gemaakt heeft, wat ga je dan vertellen?

Geïnspireerd? Leuk om te doen? Zie jij in dat je prospects kunt raken met jouw unieke verhaal? Zet het on line en heb je hulp nodig hou dan mijn website in de gaten. De workshop Sticky stories online wordt in 2013 aan het lijstje toegevoegd.

[social_share/]