Hand met visitekaartje

Je bent er vrijwel heel je leven mee bezig. Zonder onderbreking. Het is een kostbare schat. Je investeert er dagelijks in. En je beschermt het met je leven. Je kunt gerust stellen dat het van levensbelang is…

 

Waar hebben we het dan over?

 

Het onderwerp waar ik de aandacht op wil vestigen gaat over identiteit. 

En het broertje daarvan is de biografie.

 

Identiteit en biografie gaan hand in hand.

 

Iedereen streeft een bepaald imago na, en dat doe je vanuit verschillende rollen. Je vaderrol of moederrol, je bent iemands zoon of dochter, je bent iemands opa of oma, of je bent een merk simpelweg omdat je een eigen praktijk hebt.

 

Voor mensen met een eigen praktijk is identiteit van extreem grote betekenis, want met identiteit trek je klanten aan die bij jouw identiteit passen. Dat zijn de verwanten. Mensen die al langer zaken met je doen, weten dat. Een van de belangrijke redenen waarom ze naar jou komen is omdat ze zich prettig bij je voelen. Je bent het type mens dat oké is, misschien zelfs meer dan dat.

 

Maar voordat die mensen dat ontdekt hebben, zijn ze onwetend. Ze kennen je nog niet. En dat is een belangrijk onderdeel van de voedingsbodem van personal branding, want daarmee ga jij je best doen om die onwetendheid weg te nemen. Je laat jezelf zien. Liefst natuurlijk in je beste versie. Dat betekent dus dat je je identiteit moet onthullen. Uiteraard voorzover dat het belang van je personal branding dient. Als je voor het eerst je potentiële schoonouders gaat ontmoeten onthul je vast andere kwaliteiten uit je identiteit en is je pitch aangepast op die specifieke context. Maar laten we het hier even hebben over de zakelijke setting: business doen en prospects klanten scoren

Je identiteit onthullen….selectief dus en een beetje strategisch misschien.

Oh, maar dat is eng. Heel veel ondernemers hebben daar moeite mee. Wat moet ik dan vertellen over mezelf? Ben ik wel zo aantrekkelijk? Het gaat er toch om de waarde van mijn dienst en de resultaten daarvan te tonen…? Waarom moet ik iets van mezelf prijsgeven…? Dat zijn dan de dooddoeners die ik altijd hoor. Maar eigenlijk zijn dat de hindernissen die aan het werk zijn om maar niet te hoeven presenteren. Zelfexpressie is niet de grootste hobby van de meeste ondernemers.

 

En wat vraagt die zelfexpressie dan? Wat komt erbij kijken? Waarom is het zo moeilijk of lastig of eng?

 

Het begint eigenlijk met duidelijk maken waarom jij denkt dat je voor je ideale klant een fijn en geschikt persoon bent. Dus fijn én geschikt. Dan moet je dus iets gaan zeggen over je kwaliteiten, je kenmerken, je passies, je drijfveren en dat soort dingen.

 

Dat is een kwestie van nadenken, opschrijven, mindmappen, oefenen voor de spiegel en vervolgens oefenen voor de camera. En als dat allemaal goed gelukt is, doe je het voor het echt op een podium, tijdens een netwerksessie of in een businessclub.

 

Jezelf verkopen. Het is me wat.

 

Dat is een van de redenen waarom ik hier sta. Niet om mezelf te verkopen, maar om duidelijk te maken dat retoriek een niet te onderschatten gereedschap is om die expressie gestalte te geven, impact te maken, maar dan wel op de juiste manier. De retoriek is een geweldig middel dat helaas vaak ondergewaardeerd wordt.

 

Maar er is nog een categorie mensen die ik graag als klant zie. Dat zijn mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in hun eigen biografie. En die interesse gaat zo ver dat zij hun biografie daadwerkelijk uitschrijven. Er zijn inmiddels genoeg mensen die hiermee bezig zijn. Ik voeg daar graag nog een dimensie aan toe: net zoals bij video’s voor personal brands, maak ik ook video’s voor particulieren. Ik creëer een documentaire van hun levensverhaal en laat hen dat zelf vertellen. Het is een bijzondere documentaire, omdat dit proces vaak zeer reflectief werkt en er veel zelfinzicht naar boven komt.

 

Mensen die bezig zijn met persoonlijke groei en ontwikkeling weten al lang dat slechts een klein deel van ons denken bewust is, ongeveer 5%. Het overgrote deel gebeurt onbewust. En het mooie van een biografie, vooral in de vorm van een film, is dat het bewuste deel groter wordt. Je gaat meer van jezelf begrijpen op een bewust niveau.

Steeds meer gebeurtenissen uit je leven die je retrospectief overdenkt, ga je beter begrijpen. De oorzaak-gevolgcyclus wordt duidelijker. Je realiseert je dat toeval niet altijd iets is dat per ongeluk op je levenspad terechtkomt. Mensen en gebeurtenissen komen op je pad om een reden. En hoe je daarmee omgaat en verdergaat, is altijd de vraag. In een biografische film laat ik mijn hoofdrolspeler dit soort dingen vertellen. Het maakt hen wijzer en levert hen veel op. Zelfinzicht is onbetaalbaar.

En daarmee komt de cirkel weer rond, want dan hebben we het over identiteit en biografie. Over levensloop en wat jij ervan gemaakt hebt. De tijd die we op deze aarde doorbrengen, is relatief kort in vergelijking met oneindigheid. Het is prachtig dat je via biografisch werk in je zoektocht naar je identiteit daar iets meer van gaat begrijpen en er misschien zelfs meer van gaat genieten.

 

De merken waarmee ik werk zijn Elevator Pitch Online en De Film van je Leven. Ik gebruik film, fotografie, copy en niet te vergeten: de retoriek. Altijd prachtig om te zien hoe mensen ook kunnen genieten als ze zichzelf terugzien en daar met een vette glimlach naar kunnen kijken.