Jij bent je merk

Als je zzp’er bent of een klein bedrijf runt ben jij de spil  naar de buitenwereld. In alles wat je communiceert, het draait om jou, om wie je bent en wat de toegevoegde waarde is die je levert. Daarmee beantwoord je ook de vraag wie of wat jou belangrijkste Unique Selling Point is: dat ben jij namelijk zelf. De volgende vraag is dan: hoe ga je daarover communiceren naar je markt? Wat laat je zien over jezelf? In hoeverre zijn jouw kernwaarden ook de waarden waar je merk voor staat?  

De relatie tussen jouw identiteit en je merk

Dit zijn enkele voorbeelden van vragen waar ik graag aandacht aan besteed. Ik laat de deelnemers aan mijn workshops of keynotes kijken vanuit het perspectief van de belangrijkste mensen in hun markt naar wie ze zijn en hoe ze als merk overkomen. En in een tijd waarin iedereen iedere dag overstelpt wordt met beloften en statements blijkt er één ding steeds belangrijker te worden: realness. Dat is het nieuwe woord. En om daar goed gevolg aan te geven moet je iets anders goed beheersen: expressievermogen. Dat betekent dus: voorbij gaan aan de oppervlakkige en soms clichématige typeringen die iedereen kan bedenken. Om de essenties van jouw merk echt te laten resoneren zul je diep moeten kijken in je ZELF en vervolgens bereid zijn dat helder over het voetlicht te brengen. Dat betekent dus diepgraven en schillen van de ui af gaan pellen. Zelfkennis is een must. 

Essenties vertalen naar een commercieel profiel

De beloning voor wie zich met deze vragen bezighoudt is groot door de antwoorden die boven komen op essentiële vragen, zoals:  wat is je persoonlijke missie, wat is jouw klantbelofte, waar ligt jouw nog verborgen toegevoegde waarde, wat is jouw big fat claim. Hoe duidelijker de antwoorden zijn, hoe sterker die persoon wordt in het maken van verbinding met zijn markt. 

En als je bij die essenties uitkomt is de volgende stap om deze te vertalen in je commercieel profiel. Met tekst, afbeeldingen en video. En hou dit in de gaten: In deze tijd draait het  om authenticiteit en transparantie. Hou er rekening mee dat er een maatschappelijke allergie aan het groeien is tegen voor fakenieuws en sociaal wenselijk informatie. We willen simpelweg het echte zien. De pure waarheid. Als ik met jou zaken ga doen, met wie heb ik dan te maken? Waar kan ik op rekenen? Hebben wij een match? Weet ik wat ik aan je heb? Kan ik je vertrouwen? Is wat ik zie ook wat ik krijg? Als jouw antwoorden kloppen bij wat ik zoek is de kans een stuk groter dat we zaken gaan doen. Met dit sentiment mag je rekening houden als je je profiel schrijft. 

Het uur van de waarheid

In mijn workshops die ik tot maart gewend was te geven en hopelijk snel weer kan gaan aanbieden komen deze zaken aan bod. Het uur van de waarheid soms. Dit kan als intens worden beschouwd, confronterend ook, maar het bracht vaak ook licht aan het eind van de tunnel. De uitkomsten van die sessies leveren vrijwel altijd nieuwe inzichten op. Je kunt er dus dus alleen maar sterker uitkomen.

Doe je mee?

Dat is eigenlijk de belangrijkste vraag. Ben jij er klaar voor om indringende vragen over jezelf en (dus) je merk tegen het licht te houden? Ben je bereid om de kern die onder jouw schillen verborgen ligt te gaan onderzoeken. Kun je daar open over zijn? Als je volmondig ‘ja’ kan zeggen dan beloof ik je in ieder geval dat je in goed gezelschap verkeert en je gaat iets aan dat misschien wel life changing is. Jouw kijk op en inzicht in je eigen merk zal daardoor meer dan een paar tandjes dieper gaan. Jouw persoonlijk verhaal over hoe je in je vak terecht bent gekomen kun je een op een   gebruiken in je pitch of sales story. Jouw persoonlijk verhaal tekent je merk en daarmee overreed je mensen in jouw markt die jou nodig hebben.  Daar liggen de bouwstenen voor je marketing communicatie waarmee jij nieuwe klanten binnenhaalt. Gebruik deze bouwstenen in je eerstvolgende elevatorpitch en je zult zien of het effect heeft. En heb je hulp nodig om de laatste puntjes op de i te zetten dan ben ik je graag van dienst.