Jij bent je merk

Als je zzp’er bent of een klein bedrijf runt wie of wat is dan de spil van alle communicatie naar de buitenwereld. Juist ja, dat ben jij. De persoonlijke identiteit is de belangrijkste onderscheidende waarde. De vraag is dan: hoe ga je die effectief naar buiten brengen? Wat communiceer je en hoe? In hoeverre maak je jouw persoonlijkheid deelgenoot van je merk?  Waar leg je accenten in je communicatie?

De relatie tussen jouw identiteit en je merk

Dit zijn enkele voorbeelden van leidende vragen waar ik in mijn spreekbeurten aandacht aan besteed. Aan de hand van gewetensvragen laat ik de deelnemers nadenken over hun publieke identiteit. En de relatie daarmee met hun merk. Daar gaan we stap voor stap aan werken. Aan het eind van de sessie heeft iedereen antwoorden op de belangrijkste vragen. Ik maak het niet complex, maar we gaan wel zo diep als nodig is om de kern te raken. De aantrekkingskracht zit namelijk niet aan de oppervlakte. Die zit niet in de clichés die iedereen kan bedenken. Dit zit wel in de essentie van de ondernemer. Om die te bereiken moeten er soms wat schillen afgepeld worden.

Essenties vertalen naar een commercieel profiel

Stap voor stap gaan we kijken naar hoe je die essenties vertaalt in een commercieel profiel. Een profiel dat tevens de basis is voor een persoonlijke missie, een visie, een elevatorpitch, een klantbelofte en een big fat claim. Hoe zekerder iemand is van dit soort essenties, hoe sterker die persoon zal worden in het  verbinding maken met zijn markt. In de spreekbeurten of masterclasses die ik geef laat ik ze allemaal boven komen. Ja we gaan diep. Maar in de tijd waarin we nu leven kan het niet aders. We zijn fakenieuws zat, we zijn sociaal wenselijk opgeklopt gedrag zat. We willen het echte zien. De pure waarheid. Als ik met jou zaken ga doen, met wie heb ik dan te maken? Waar kan ik op rekenen? Hebben wij een match? Weet ik wat ik aan je heb? Kan ik je vertrouwen? Is wat ik zie ook wat ik krijg?

Het uur van de waarheid

In een masterclass of lezing komt het allemaal aan bod. Het uur van de waarheid. Voor sommigen duizelingwekkend, voor anderen licht aan het eind van de tunnel. Voor iedereen zullen de uitkomsten ongelooflijk veel nieuwe inzichten in hun merk opleveren. Daar kun je alleen maar sterker uitkomen.

Doe je mee?

Dat is eigenlijk de belangrijkste vraag. Ben jij er klaar voor om afgepeld te worden. Om de kern die onder jouw schillen verborgen ligt naar boven te halen. Als je volmondig ja kan zeggen op deze vraag dan ben jij een geschikte deelnemer. Deze workshop wordt niet verkocht als geschikt voor jou; de vraag is eerder: ben jij klaar om deze workshop te gaan volgen. En als je hier ja tegen zegt weet je één ding zeker: je verkeert in goed gezelschap en we gaan een boeiende reis maken. Jouw kijk op je eigen merk zal vanaf dat moment meer dan enkele tandjes dieper gaan. En je vermogen om dat krachtig te communiceren naar je markt zal exponentieel verbeterd zijn.