Als je beroepsmatig bezig bent met merken zul je vast bekend zijn met de diversiteit aan beslissingsmodellen. Er zijn talrijke varianten in de wereld van de klassieke marketing- en brandingstheorieën die support bieden bij merkvraagstukken. Deze modellen hebben echter één grote handicap: ze geven een beperkt beeld van de werkelijkheid en vaak ook vertekend. Wat we te zien krijgen is niet veel meer dan een topje van de ijsberg. Het meest boeiende deel zit onder de zeespiegel.

Onder de zeespiegel kijken

Er is één methode die dieper onder water kijkt: de Merkopstelling. Deze methode die is ontwikkeld door dr. Wim Jurg mobiliseert vooral de intuitive kwaliteiten bij het onderzoeken van het merkvraagstuk. Ik ben zelf regelmatig getuige geweest van zijn werkwijze, zowel in mijn eigen praktijk als bij zijn relaties. De methode wint gaandeweg terrein bij marketeers en brandprofessionals en zelfs bij gerenommeerde marketing bureaus.

Intuïtie versus ratio

Onderzoek naar merken op basis van conventionele, rationele methoden laat doorgaans veel breincapaciteit onbenut. Er is uiteraard niets mis met ratio, maar voor mij wordt steeds duidelijker dat je meer bereikt als je ook intuïtie gebruikt. Daardoor krijg je letterlijk meer voeling met het merk en weet je ook wat er in de diepere lagen speelt. In een opstelling kun je een interventie toetsen; de opstelling laat zien wat er gebeurt en wat de effecten zijn. De dynamiek van integrale onderliggende merkelementen kun je tijdens een interventie in een opstelling waarnemen. Mensen die dit willen leren kunnen in de Basisopleiding Merkopstelling aan de hand van het inbrengen van een eigen casus aan den lijve ondervinden hoe sterk een opstelling werkt. 

Hoe valide is het?

Het systeem merkopstelling is gebaseerd op de bij veel mensen bekende en in populariteit stijgende familie opstellingen van Bert Hellinger. Het wordt bovendien hartgrondig onderschreven door de wetenschapper Rupert Sheldrake die vanuit de kwantumfysica indrukwekkende verklaringen aanreikt voor dit fenomeen. Wim Jurg promoveerde op dit onderwerp in 2012; hij heeft de validiteit van het werken met opstellingen bij merkvraagstukken succesvol kunnen aantonen. Inmiddels heeft hij meer dan 400 organisaties geadviseerd op basis van zijn methodiek, waaronder grote corporates, NGO’s en politieke partijen. Op de foto boven dit blog zie je hem links met zijn proefschrift. Zelf ontving ik daar toen het certificaat voor de Basisopleiding waardoor ik mezelf erkend merkopsteller mag noemen.

Nieuwe opleidingscyclus

Ben jij geïnteresseerd in deze methode en zou je die willen leren toepassen, dan kan dat. Op 4 januari 2021, start er weer een nieuwe cyclus van de Basisopleiding Merkopstelling en er zijn nog enkele plaatsingsmogelijkheden beschikbaar. Als je daar vragen over hebt sta ik je graag te woord.

Check deze film

In het informatie filmpje dat hier te zien is lees je meer. En heb je daarna nog vragen mag je me altijd bellen. Je kunt hier ook een kijkje nemen op de site van Wim Jurg zelf