Als je beroepsmatig bezig bent met merken zul je vast bekend zijn met de diversiteit aan beslissingsmodellen. Er zijn talrijke varianten in de wereld van de klassieke marketing- en brandingstheorieën die support bieden bij merkvraagstukken. Deze modellen hebben echter één grote handicap: ze geven een beperkt of vertekend beeld van de werkelijkheid. Wat we te zien krijgen is niet veel meer dan een topje van de ijsberg. Het meest boeiende deel zit onder de zeespiegel.

Onder de zeespiegel kijken

Er is één methode die dieper onder water kijkt: de Merkopstelling. Deze methode die is ontwikkeld door dr. Wim Jurg stimuleert om een merk niet uitsluitend rationeel maar juist ook intuïtief te benaderen. Na het voltooien van zijn opleiding heb ik het genoegen om regelmatig getuige te zijn van zijn werkwijze, zowel in mijn eigen praktijk als bij zijn relaties. De methode wint gaandeweg terrein bij marketeers en brandprofessionals, waaronder bij gerenommeerde marketing bureaus.

Intuïtie versus ratio

Onderzoek naar merken op basis van conventionele, rationele methoden laat doorgaans veel breincapaciteit onbenut. Er is uiteraard niets mis met ratio, maar voor mij wordt steeds duidelijker dat je meer bereikt als je ook de intuïtieve vermogens inzet. Daardoor krijg je letterlijk meer voeling met het merk en weet je ook wat er in de diepere lagen speelt. In een opstelling kun je een interventie toetsen; de opstelling laat zien wat er gebeurt en wat de effecten zijn. De dynamiek van integrale onderliggende merkelementen die op elkaar inwerken  zijn voelbaar als een interventie in een opstelling wordt getoetst. In de Basisopleiding Merkopstelling leer je een merk en de effecten van interventies te lezen met behulp van je intuïtie. Daardoor worden ook onbewuste processen beter gedetecteerd.

Het systeem merkopstelling is gebaseerd op de bij veel mensen bekende en in populariteit stijgende familie opstellingen van Bert Hellinger. Het wordt bovendien hartgrondig onderschreven door de wetenschapper Rupert Sheldrake die vanuit de kwantumfysica indrukwekkende verklaringen geeft voor dit fenomeen. Wim Jurg promoveerde op dit onderwerp in 2012; hij heeft de validiteit van het werken met opstellingen bij merkvraagstukken succesvol kunnen aantonen. Inmiddels heeft hij meer dan 400 organisaties geadviseerd op basis van zijn methodiek, waaronder grote corporates, NGO’s en politieke partijen. Op de foto boven dit blog zie je hem links met zijn proefschrift. Zelf ontving ik daar toen het certificaat voor de Basisopleiding waardoor ik mezelf erkend merkopsteller mag noemen.

Nieuwe opleidingscyclus

Ben jij geïnteresseerd in deze methode en zou je die willen leren toepassen? Dan heb ik goed nieuws. Binnenkort, om precies te zijn op 4 januari 2021, start er weer een nieuwe cyclus van de Basisopleiding Merkopstelling en er zijn nog enkele plaatsingsmogelijkheden beschikbaar. Die opleiding heb ik zelf ook gevolgd en als je daar vragen over hebt sta ik je graag te woord.

Check deze film

In het informatie filmpje dat hier te zien is lees je meer. En heb je daarna nog vragen mag je me altijd bellen. Je kunt hier ook een kijkje nemen op de site van Wim Jurg zelf