Ben jij zelfstandige? En heb je een vak als kenniswerker? Zoiets als coach? Adviseur? Trainer? Dan is de kans groot dat jij het liefst bezig bent met kennis uitbreiden en zo min mogelijk met de moeite doen om klanten binnen te krijgen. Iets waar de de meeste professionals in deze categorie een bloedhekel aan hebben: is met jezelf te koop lopen, jezelf als merk profileren en leuren aan klanten. Op de foto boven zie je mij tijdens een lezing waarin ik precies dit onderwerp aan de kaak stel met ondernemers. Ik weet niet of ik het leuker kan maken, maar wat ik met deze blog wel een stukje duidelijker kan maken is hoe jij je eigen acquisitieproces een beetje peper kunt geven. En dat video een uitstekend soort peper is ga je ontdekken als je verder leest.

Je ontkomt niet aan de noodzaak

Als je werk wilt maken van zowel je zichtbaarheid als attentiewaarde in je markt kun je het beste zelf -letterlijk- in de picture gaan staan. Jezelf als mens introduceren en daarmee laten zien wie er achter dat mooie dienstenpakket van je staat. Bezoekers van jouw site die zich oriënteren en mogelijk jouw klant kunnen worden vinden het fijn als ze een beetje gevoel krijgen van de persoon achter al die mooie woorden. Daarom is die persoonlijke touch zo belangrijk: een goed geschreven bio, een goede foto van jou en liefst ook een introductiefilmpje waarin de bezoeker jou hoort en ziet. Deze stappen lijken een open deur maar je ziet nog steeds heel veel websites waar de eigenaar zelf niet, marginaal of moeilijk te vinden in beeld is. En dat vind ik een gemiste kans.

Film als tool om het te leren

Het maken van zo’n introductie- of pitchvideo blijkt een grote stap voor veel ondernemers. Het idee van de noodzaak daartoe wordt in het ‘protesterende’ brein weggemoffeld. Bekende belemmerende overtuigingen in de trend van ‘voor mij niet nodig’ of ‘ze kennen me al via de aanbevelingen’ blokkeren die belangrijke stap. De ondernemers die dit wel doen weten inmiddels dat ze daarmee een ijzersterke marketingtool in handen krijgen. Hoe dat in zijn werk gaat, het maken van zo’n filmpje lees je verder.

Voorbereiding

Alles begint met goede voorbereiding.  Een videoscript is wel zo handig. Je denkt na over enkele doelen die je wilt bereiken, zoals meer mensen bereiken, het gewenste imago benadrukken, je klantbelofte stevig neerzetten, de toegevoegde waarde die je realiseert enz. Het werken met een moodboard is in deze fase handig. Daarin bepaal je de accenten die je wilt leggen, wat wil je graag benadrukken? Die kun je in plaats van beschrijven ook met tekeningen of foto’s of knipsels duiden. Het voordeel is dat je daardoor meer ruimte geeft aan je breincapaciteit. Onze rechterhersenhelft wordt volgens wetenschappelijk aangetoond onderzoek geactiveerd door plaatjes, beelden, kleuren…. Daardoor komt er meer gevoel in het mentale proces en straks ook in jouw pitchverhaal. Gevoel is ook belangrijk straks voor de expressie, want zodra je voor die camera staat is het zeker niet de bedoeling dat je je verhaal als een houten Klaas afsteekt.

Een scherpe klantbelofte schrijven is essentieel

Het is mooi om te beginnen met iets over jezelf te vertellen. Wat jou er toe gebracht heeft om in het vak te stappen. Welke leermomenten je hebt meegemaakt. Welke problemen jij wilt oplossen voor je klanten en hoe jij dat op een unieke manier aanpakt. Dat laatste verpak je in een strakke klantbelofte, zodanig geformuleerd dat mensen het onthouden. Plakfactor heet dat. Bedenk overigens dat een goed verhaal niet meer dan 1 minuut nodig heeft. Als iemand in die minuut niet kan navertellen wat jij hem biedt dan is dat een signaal om je huiswerk over te doen. Kost dit je moeite en weet je nog niet goed waar je klant nu echt mee geholpen is, dan doe je er goed aan om dat eerst uit te diepen. Jouw potentiele klanten worden vooral getriggerd als ze voelen dat jij hun probleem echt begrijpt. Dan ontstaat die klik.

Oefenen

Na een goede voorbereiding wordt het tijd om voor de camera te oefenen. Wees daarin niet kinderachtig of zuinig met je kilobytes in je smartphone. Probeer voor die camera voorbij je eigen spanning en cameravrees te komen en blijf je zelf. Zorg voor genoeg enthousiasme en expressie. Film jezelf meerdere malen, minstens 5 keer, doe daarin wat variaties, speel met intonaties, stemvolume, lichaamstaal.  En kijk dan meermaals  naar je eigen opnames. Geef feedback aan jezelf op de waarneming. Als je kijkt, doe je dat met de blik van: ‘wat voel ik bij deze persoon? Zou ik met deze persoon zaken willen doen?’ Als je dat eerst zelf goed hebt beoordeeld vraag er dan iemand bij die een kritische open blik heeft en toon de film van je keuze aan hem of haar.

Het is een kwestie van oefenen en je perfectionistische drijfveren loslaten. Ik kan uit ervaring zeggen dat de meeste kenniswerkers wel neigen naar die academisch perfectie omdat dat nu eenmaal ingebakken zit in hun mentale systeem. Maar om jezelf op te video zetten met het doel daarmee attentiewaarde te krijgen en klanten binnen te halen gaat dat niet genoeg zijn. Sterker het gaat in de weg zitten. Daarom benadruk ik het belang van veel droogoefenen, een zekere speelsheid durven toe te laten. En dan wordt het tijd om die film van jou te gaan releasen.

Wil het uiteindelijk toch niet naar je zin gaan, of heb je niemand in je omgeving die mee kan kijken, dan kun je er altijd nog professionele hulp bij in te schakelen. Iemand die jou stap voor stap begeleid in het proces en toewerkt naar een uitstekend eindresultaat.  Natuurlijk mag je mij daar voor bellen.

Hulp nodig?

Mensen leren om zich te profileren als merk vind ik een geweldig mooie bezigheid. Mijn drempels zijn laag, je kunt me altijd bellen 0622994804.