Als je kenniswerker bent en je werkt zelfstandig heb je twee dingen nodig: toegevoegde waarde en zichtbaarheid. Toegevoegde waarde leveren is wat de meeste professionals prima doen en kunnen. Voor de meeste geldt dat dit het liefste is wat ze doen, fijn met hun vak bezig zijn. Zichzelf zichtbaar maken en dan ook nog op een effectieve manier, is andere koek. Dat is alles behalve vanzelfsprekend, gemakkelijk en leuk voor de meesten.

Je ontkomt niet aan de noodzaak zichtbaar te worden

Dat is waar ik de afgelopen zeven jaar mijn tanden in gezet heb. Formules ontwerpen om zichtbaarheid te verbeteren. En dan wel het soort zichtbaarheid waar professionals beter van worden. Wat ik vaak doe is het stof van pareltjes afblazen. Mensen zijn op zich al helemaal prima, perfect zelfs. Alleen het laten zien van je schoonheid, de waarde die je representeert, dat is nog wel een dingetje. Het laten maken van een videopitch zet je wat dat betreft helemaal op scherp. Mijn sport is niet alleen die film in elkaar zetten, het gaat heel erg om de mentale voorbereiding.

Film als tool om het te leren

Als marketing tool, zeker voor kleine ondernemers, is het maken van zo’n pitchvideo een ultieme stap, maar ook een ultiem middel. Hoe gaat dat in zijn werk?

Je begint met nadenken over je doel, je doelgroep en hoe je daar attentiewaarde creëert. Hoe je relevant wordt en wat daar dan voor nodig is.  Ik zeg altijd: begin met een moodboard, dat helpt je om de verschillende stappen in een filmproductie goed te nemen.  Stap 1 is vaak: een  omschrijving van de ondernemer. Die omschrijving moet zo kort en krachtig mogelijk zijn. Een pitch is niet voor niets vaak 1 minuut. Less is more gaat zeker op voor een videopitch.

Een scherpe klantbelofte schrijven is essentieel

Behalve dat je in staat moet zijn jezelf ordentelijk te introduceren is er nog iets dat belangrijk is: Je klantbelofte. Kijk eerst naar de behoefte van je ideale klant en  naar het probleem wat daar speelt. De klantbelofte houdt een oplossing in die precies daar op inspeelt. Dat is je waardepropositie.

Bij het samenstellen van een klantbelofte kijk ik zelf altijd eerst naar de harde feiten, de rationele en objectief waarneembare eigenschappen. Tegelijkertijd is het de kunst om ook goed in te spelen op het gevoel van de bezoeker of kijker. Daarmee wordt het meer subjectief en zoom je in op beleving.

Scripten en in je rol stappen

Als je het rationele deel en het subjectieve meer emotionele deel een goede plek hebt gegeven in je verhaal komen de volgende stappen. Dit is vooral de positie die de hoofdrolspeler inneemt en de energie die hij of zij uitstraalt. Om dat goed te kunnen moet je eerst voorbij de spanning en cameravrees. Een film met jou in de hoofdrol kan alleen slagen als je volkomen jezelf bent en dat kunt laten zien. Helemaal los uit je hoofd werkt het beste. Gewoon vanuit een flow. Je staat op je podium en je laat de juiste tekst door je heen komen. Vooraf een structuur met kernwoorden is iets dat helpt. Een beetje houvast is wel lekker. Daarnaast doe ik er alles aan om mensen in de juiste staat van zijn te brengen.

Hulp nodig?

Mensen leren om zich te profileren als merk is een geweldig mooie bezigheid. Wil je weten wat ik voor jou kan doen? Worstel jij met het formuleren van een strakke klantbelofte of het beschrijven van je profiel? Mijn drempels zijn laag, je kunt me altijd bellen 0622994804.