Als je zelfstandig werkend kenniswerker bent  heb je twee dingen nodig: toegevoegde waarde en zichtbaarheid. Toegevoegde waarde leveren is wat de meeste professionals prima doen en kunnen. Voor de meeste geldt dat dit het liefste is wat ze doen, fijn met hun vak bezig zijn. De andere succesfactor: jezelf zichtbaar maken, is een ander verhaal. Dat is alles behalve vanzelfsprekend voor de meesten.

Je ontkomt niet aan de noodzaak

Dat is waar ik de afgelopen zeven jaar mijn tanden in gezet heb. Formules ontwerpen om zichtbaarheid te verbeteren. En dan wel het soort zichtbaarheid waar professionals beter van worden. Wat ik vaak doe is het stof van pareltjes afblazen. Mensen zijn op zich al helemaal prima, perfect zelfs. Alleen het laten zien van je schoonheid, de waarde die je representeert, dat is nog wel een dingetje. Het laten maken van een videopitch zet je wat dat betreft helemaal op scherp. Mijn sport is niet alleen die film in elkaar zetten, het gaat heel erg om de mentale voorbereiding.

Film als tool om het te leren

Het maken van zo’n pitchvideo is een grote stap voor veel ondernemers. Maar als je dat goed aanpakt heb je een ijzersterke marketingtool. Hoe gaat dat in zijn werk?

Je begint met nadenken over enkele strategische milestones die je wilt bereiken, zoals je doel, doelgroep en op welke manier je daarmee verbinding wilt leggen. Het werken met een moodboard is in deze fase een aanbeveling. Vervolgens ga je in dat moodboard clusters van aandachtsgebieden onderscheiden.   Stap 1 is vaak: een  omschrijving van de ondernemer. Die omschrijving moet zo kort en krachtig mogelijk zijn. Een pitch is niet voor niets vaak 1 minuut. Less is more gaat ook op voor een videopitch. Stap 2 is je toegevoegde waarde: geef antwoord op de vraag wat je graag doet en waar je goed in bent.

Een scherpe klantbelofte schrijven is essentieel

Behalve dat je in staat moet zijn jezelf ordentelijk te introduceren is er nog iets dat belangrijk is: Je klantbelofte. Dat is stap 3. Daar kom je achter door heel goed te onderzoeken wat je ideale klant bezighoudt, waar die mee geholpen moet worden. Wat is het probleem wat daar speelt. De klantbelofte houdt een oplossing in die precies daar op inspeelt.

Scripten en in je rol stappen

Als je het rationele deel en het subjectieve een goede plek hebt gegeven in je verhaal komen de volgende stappen. Dit is vooral de positie die de hoofdrolspeler inneemt en de energie die hij of zij uitstraalt. Om dat goed te kunnen moet je eerst voorbij je eigen spanning en cameravrees. Een film waarin jij zelf in de hoofdrol schittert als jij de onvervalste versie van jezelf laat zien. Ben je in staat om dit te reproduceren? Dat is mooi, zeker als het natuur;ijk overkomt en je tone of voice en lichaamstaal ook in orde is. Lukt dat minder gemakkelijk, dan is een auto cue een oplossing of je laten interviewen door iemand die naast de camera staat. Dat is mijn werk.

Hulp nodig?

Mensen leren om zich te profileren als merk is een geweldig mooie bezigheid. Wil je weten wat ik voor jou kan doen? Worstel jij met het formuleren van een strakke klantbelofte of het beschrijven van je profiel? Mijn drempels zijn laag, je kunt me altijd bellen 0622994804.